آشنایی با انواع مدل های مبدل حرارتی

مبدل حرارتی (Heat Exchanger) سیستمی جهت انتقال حرارت بین دو یا بیش از دو سیال (مایع / گاز) می باشد. در واقع مبدل های حرارتی در هر دو فرایند سرمایش و گرمایش به کار گرفته می شوند. سیال های جاری در مبدل ها، عمدتاً به منظور جلوگیری از اختلاط، توسط دیواره جامدی از یکدیگر جدا می شوند و البته در انواع بخصوصی از مبدل های حرارتی این امکان نیز وجود دارد که جریان های سیال مستقیماً با هم در تماس باشند. در ادامه مقاله میخواهیم شمارا با انواع مبدل حرارتی آشنا کنیم.

مبدل حرارتی لوله ای دوبل

ساده ترین مبدل هایی که در صنعت استفاده می شوند، مبدل های حرارتی لوله ای دوبل (دو لوله ای) می باشند که به اختصار آن ها را مبدل های لوله ای (Tubular) نیز می نامند. از یک سو، ارزان بودن این مبدل ها، چه در طراحی و چه از نظر تعمیر و نگهداری، آن ها را به انتخاب مناسبی برای صنایع کوچک تبدیل کرده است و از سوی دیگر، راندمان پایین آن ها و همچنین اشغال فضای زیاد در مقیاس های بزرگ، سبب شده است که در صنایع مدرن امروزی کمتر استفاده شوند و مبدل هایی با راندمان بیشتر نظیر مبدل های پوسته و لوله و مبدل های صفحه ای به کار گرفته شوند. ساختار یک مبدل حرارتی لوله ای، در ساده ترین شکل خود شامل دو لوله با قطر متفاوت می باشد که لوله کوچکتر به صورت هم مرکز درون لوله دیگر قرار می گیرد. چنانکه یکی از سیال ها درون لوله کوچکتر و سیال دیگر در فضای حلقوی بین دو لوله جریان می یابد. در واقع، این دیواره لوله داخلی است که سطح انتقال حرارت را تشکیل می دهد واغلب جهت دستیابی به سطح بیشتر، فین گذاری می شود.

مبدل حرارتی پوسته و لوله

یکی از رایج ترین انواع مبدل در صنایع مختلف از جمله تهویه مطبوع و برودت صنعتی، مبدل حرارتی پوسته و لوله می باشد. همان طور که از نامش پیداست، این مبدل ها از تعدادی لوله تشکیل شده اند که درون پوسته ای استوانه ای قرار می گیرند. دو جریان سیال با دماهای اولیه متفاوت وارد مبدل می شوند. یکی از درون لوله ها و دیگری از درون پوسته (بیرون لوله ها) عبور می کند. حرارت از طریق دیواره لوله ها، بین دو سیال منتقل می شود، گاهی از سیال داخل لوله به سیال جاری در پوسته و گاهی بالعکس.

هریک از سیال ها می توانند از مایعات و یا از گازها باشند و این امکان نیز وجود دارد که هرکدام از درون لوله یا پوسته جریان بیابند. مبدلی که فقط سیال مایع و یا صرفاً سیال گاز در دو طرف آن (درون پوسته و لوله) جریان دارد را مبدل تک فازی می نامند. مبدل های دو فازی می توانند برای انتقال حرارت به مایع جهت جوشاندن و تبخیر آن (بویلر) و یا به منظور خنک کردن بخار برای چگالش آن (کندانسور) با تغییر فازی که عمدتاً در سمت پوسته اتفاق می افتد، بکار روند.

مبدل حرارتی صفحه ای

نوعی مبدل حرارتی است که از صفحات نازک فلزی جهت انتقال حرارت بین دو سیال سرد و گرم استفاده می کند. صفحاتی با سطوح صاف و یا موج دار که ضمن ایجاد کانال هایی برای جریان های سیال، آن ها را از هم جدا می سازند. مزیت عمده مبدل های حرارتی صفحه ای در مقایسه با سایر مبدل های رایج، این است که جریان سیال در معرض سطح بزرگتری برای تبادل گرما قرار می گیرد. چراکه سیال های سرد و گرم روی صفحات فلزی کاملاً پخش می شوند؛ در نتیجه انتقال حرارت بهتری صورت گرفته و تغییر دما با سرعت بیشتری اتفاق می افتد. چنانکه نزدیکی دما (Temperature Approach) در یک مبدل حرارتی صفحه ای می تواند به اندازه 1 درجه سانتی گراد باشد، در حالی که در مبدل های پوسته و لوله، حدود 5 درجه سانتی گراد است. بنابراین برای نرخ یکسانی از انتقال حرارت، اندازه یک مبدل حرارتی صفحه ای به مراتب کوچکتر از ابعاد یک مبدل پوسته و لوله خواهد بود؛ زیراکه سطوح انتقال حرارت بزرگی، به صورت فشرده توسط صفحات مبدل ایجاد می شود. لذا، امروزه بکارگیری مبدل های حرارتی صفحه ای در صنایع مختلف فراگیر شده است.

 

مزایای دستگاه هیدرودرمی


امروزه دستگاه های زیبایی فراوانی ساخته شده است. هیدرودرمی یک روش غیر تهاجمی و بدون درد می باشد.
یک خبر خوبی که می توان داد این است که با استفاده از دستگاه هیدرودرمی می توان به جوانسازی و هم پاکسازی پوست پرداخت در واقع این روش درمانی برای خشکی پوست یا همان کم آبی مورد توجه قرار می گیرد. میدانید که وقتی پوست خشک می شود دچار پیری می گردد و خود عاملی برای بروز چین و چروک هاست.
در هر نوع تیپ پوستی می توان از ان استفاده کرد که همانطور که می دانید ما ۴ طیف پوستی ( خشک، چرب، مختلط و معمولی) داریم . در واقع یکی از راه های شادابی پوست می تواند آبرسانی باشد. توسط این روش رطوبت به سلول های پوست می رسد و باعث شادابی و کاهش چین و چروک می گردد. در این روش که پوست شما از حالت خشک و پیری محافظت می گردد و چربی پوست را تا حدی می تواند متعادل سازد.
فواید هیدرودرمی
• چین و چروک برطرف کردن
• ایجاد روشنایی پوستی
• لیفت پوستی
• پوست از نظر بافت بهبود می شود
• آبرسانی به پوست
• نداشتن هیچگونه درد
• تمیزکردن عمقی پوست
• کوتاه مدت مدت درمان
• با استفاده از این روش می توان پوست را بالا کشید و جوانسازی را در صورت ایجاد کرد. و همینطور می تواند برای جوش های سر سیاه بسیار مفید واقع شود.
• هیدرودرمی معمولا توسط یک دستگاه انجام می گیرد که این روش غیر تهاجمی است برای لایه برداری، پولیش، سم زدایی، آبرسانی مجدد و بازسازی پوست شما استفاده می کند. نتایج فوری را بدون ناراحتی، تحریک یا از کار افتادگی ارائه می دهد.
در نتیجه هیدرودرمی در روند درمان بسیار موثر می باشد. مراقبت مهم دیگر در روند کلاژن سازی بعد از هایفو تراپی استفاده از کرم های لیفت و کابین های لیفت مانند کلاژن تراپی و لیفت می باشد .
استفاده از کرم های لیفت صبح و شب روی پوست تمیز اکیداً توصیه می گردد.لذا کابین های لیفتوزوم یا لیفت گچی، کلاژن تراپی ، هیدرالیفت کمک شایانی در بهینه سازی روند درمان می کند. در نهایت استفاده از کرم ضد افتاب حتی در منزل و هر چهار ساعت یکبار از ضروریات بعد از هایفو میباشد.

3 نکته مهم که باید در فروش لوازم آنتیک آن ها را در نظر بگیرید

عتیقه یا آنتیک ( Antique ) به چیز های قدیمی ای گفته می شود که در کلکسیون ها گردآوری می شوند. اگر خودتان یکی از علاقمندان به کالا های آنتیک نباشید، قطعاً نزدیکان یا دوستانی دارید که به خرید یا جمع آوری آن ها علاقمند هستند. اجناس آنتیک به دلیل زیبایی، ارزش مادی و حتی معنوی آن ها از گذشته تا به امروز مورد توجه بسیاری از افراد عادی و هنرمندان گرفته تا کلکسیونر ها بوده اند. اما قبل از فروش اجناس آنتیک نکات مهمی را لازم است بدانید که ما در ادامه ی این مطلب به آن ها اشاره خواهیم کرد.

عکس های خوبی بگیرید

اگر به فکر فروش آنلاین وسایل دست دوم هستید ، باید بهترین عکس‌ها را از لوازمتان بگیرید.  هیچ چیزی مانند یک تصویر چشم نواز توجه کسی را به خود جلب نخواهد کرد. پرفروش وسایل دست دوم، بیشتر کاربران بر روی آگهی‌هایی که عکس دارند، کلیک می کنند. در اینجا چند نکته عکاسی وجود دارد که هرکسی می تواند در خانه خود استفاده کند:

از نور طبیعی استفاده کنید لوازم خود را در تاریکی نگذارید.

همه چیز را نشان دهید به طور تصادفی قسمت هایی از بسته بندی کالا را را برش ندهید و نمای نزدیکی از وسیله را در عکس به نمایش بگذارید. این نشان می دهد شما چیزی برای پنهان کردن ندارید

 از روش‌های درست استفاده کنید

ممکن است یک عکس هزار کلمه ارزش داشته باشد ، اما نحوه توصیف وسایل دست دوم خود همان چیزی است که خریدار را به دنبال خود می‌کشاند.  وسایل دست دوم خود را با جزئیات توصیف کنید ، خصوصاً هر آسیبی که به آن وارد شده است.  از خود بپرسید چه چیزی می خواهید بدانید و آن را یادداشت کنید ، سپس آنچه را که نوشته اید با سایر پست های وسایل دست دوم به صورت آنلاین مقایسه کنید.

قبل از انتشار، پست خود را دوباره بررسی کنید تا از اشتباهات رایجی که باعث رهاندن خریداران احتمالی می شود جلوگیری کنید. جزئیات اصلی مانند مارک وسایل  را قید کنید، تصاویری که از وسایل خود می گیرید ، همان چیزی است که باعث می شود مردم به پست شما نگاه کنند ، اما آنچه شما می نویسید ، چیزی است که باعث فروش آن‌ها می‌شود.  اگر اطلاعات شما دقیق ، واضح و بدون اشتباه تایپی باشد ، مطمئنا در کمترین زمان خریدار پیدا خواهید کرد.

 

با قیمت خیلی پایین نفروشید

وقتی کالای  آنتیک خود را قیمت گذاری می‌کنید، شما آن را با ارزش بازار و آنچه که کاملاً جدید خریداری کرده اید مقایسه کرده اید و براساس میزان فرسودگی یا کهنگی آن ، می دانید قیمت گذاری شما منصفانه است. خریدار مناسب ممکن است کمی روی قیمت چانه بزند ، زیرا این بخشی از روند فروش است.  اما اجازه ندهید یک خریدار فرصت طلب اینترنتی شما را دست کم بگیرد و باید در فروش کالای خود ضرر نکنید. اگر پیشنهاد خریدار خیلی کم به نظر می رسد ، می توانید یک پیشنهاد متقابل ارائه دهید.  چانه زدن بخشی از این روند است.  با چانه‌زدن ممکن است قیمت مورد نظر شما  تأیید شود و یا در نهایت با خلاص شدن از شر این کالا ارزش بیشتری پیدا کنید و آن را به قیمت کمتر از آنچه که می خواستید را بفروش برسانید.